Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów, a więc ma wiele wspólnego z pedagogiką montessori, która jest podstawą w tworzeniu koncepcji pracy w naszym przedszkolu. Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1973) która przedstawiła swoją koncepcję w książce pt. „Wykształcenie wg planu daltońskiego”. Plan daltoński zyskał popularność dlatego, że umożliwiał dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości ucznia, wdrażał dziecko do polegania na sobie, budził inicjatywę i samodzielność zarówno w działaniu jak i myśleniu, wyrabiał poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, zmuszał do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy. Plan edukacyjny opiera się na trzech głównych zasadach:
Plan daltoński
- Nauka wolności/odpowiedzialności – Ogólnie mówiąc celem tego systemu jest nauczyć dzieci dobrze używać swobody i odpowiedzialności. Oczywiście z każdym dzieckiem może być inaczej. Granice są potrzebne, ponieważ w szczególności małe dzieci potrzebują więcej treningu niż te starsze oraz każde dziecko radzi sobie w różnym stopniu z daną swobodą.
- Nauka samodzielności – Powszechnie wiadomo, że wszystko, do czego dochodzimy sami jest łatwiejsze w zapamiętaniu niż większość lekcji prowadzonych przez nauczyciela. Oczywiście tak samo jak w pedagogice montessori, również w edukacji daltońskiej, to nauczyciel jest odpowiedzialny za przygotowanie otoczenia do zdobywania wiedzy przez ucznia. Dajemy dzieciom konieczną przestrzeń do rozwoju. Kiedy ćwiczenie staje się zbyt trudne dla konkretnego dziecka by mogłoby uporać się z nim sam, nauczyciel służy pomocą.
- Nauka współpracy – jest ważną umiejętnością, którą u dziecka powinno się rozwijać od najmłodszych lat. Tłumaczenie przez rówieśnika jest czasami bardziej skuteczne niż polecenia nauczyciela. Jednakże to nie jest intencją, by tylko dziecko miało być pomocnikiem innych dzieci. Współpraca, jako pedagogiczny czynnik jest możliwa w prawie każdej zabawie i dziedzinie nauczania.
Wizualizujemy dni tygodnia oraz obowiązki i zadania w przedszkolu.
Tablice obowiązków
Tablice zadań w planie daltońskim
- Kształtowanie umiejętności planowania swojego czasu i aktywności
- Kształtowanie odpowiedzialności za wykonaną pracę
- Wspieranie motywacji do nauki
- Rozwijanie wolności poprzez samodzielny wybór zadania i czasu
- Rozwijanie samodzielności w czasie wykonywania zadań
Plansze z zadaniami
Karty z zadaniami matematycznymi + żetony
Znajdź i policz
Kostki piankowe
- Nazywanie figur geometrycznych
- Nauka kodowania
- Doskonalenie umiejętności matematycznych
- Rozwijanie zdolności motorycznych
- Rozpoznawanie liczb i porządkowanie ich we właściwej kolejności
- Podstawy dodawania i odejmowania
- Doskonalenie umiejętności matematycznych
- Ćwiczenie spostrzegawczości
- Nazywanie przedmiotów codziennego użytku
- Doskonalenie umiejętności matematycznych
- Ćwiczenie koordynacji oko - ręka
- Możliwość różnorodnego wykorzystania pomocy
Klepsydra
- Trenowanie skupienia i koncentracji
- Nauka poczucia czasu
Piankowe domino
Stemple „Zwierzątka” oraz „Zjawiska pogodowe”
- Nauka spostrzegawczości
- Ćwiczenie pamięci
- Doskonalenie umiejętności matematycznych
- Rozwijanie kreatywności u dzieci
- Ćwiczenie motoryki małej
- Ćwiczenie koncentracji
Cylindry menzurki
Kompas
Puzzle mapa świata
Pamięć dźwiękowa
- Nauka porównywania wielkości cylindrów
- Stopniowanie wielkości
- Rozwój motoryki i koordynacji ruchowej
- Kontrola błędu
- Pomoc w zorientowaniu mapy oraz właściwym kierunku
- Rozwijanie zainteresowań geograficznych
- Nauka kierunków świata
- Nauka logicznego myślenia
- Ćwiczenie pamięci wzrokowej
- Sposób na wyciszenie się oraz koncentrację
- Rozwijanie pamięci
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowej
Mozaika
Matematyczne sześciany z kartami
- Rozwijanie kreatywności u dzieci
- Nauka odwzorowywania kształtów
- Ćwiczenie pamięci wzrokowej
- Umiejętność tworzenia wzorów i sekwencjonowania
- Doskonalenie podstawowych działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie i mnożenie)
- Rozwijanie słownictwa związanego z kierunkami i położeniem
Geoland Junior – odrywamy symetrię
Twister faktury
Tęczowe kamyczki do zabaw kreatywnych
Puzzle w kostce
- Poznanie pojęcia symetrii
- Wspomaganie logicznego myślenia
- Ćwiczenie pamięci wzrokowej
- Pomoc w rozwijaniu percepcji dotykowej
- Nazywanie zwierząt
- Ćwiczenie zmysłu dotyku
- Rozwijanie sprawności motorycznej
- Doskonalenie nauki sortowania, liczenia i sekwencjonowania
- Doskonalenie umiejętności odwzorowywania wzoru
- Rozpoznawanie kształtów
- Rozwijanie percepcji wzroku
Tablica magnetyczna
Zestaw magnetycznych atrakcji
Klocki magnetyczne
- Rozwijanie kreatywności u dzieci
- Ćwiczenie motoryki małej
- Doskonalenie umiejętności odwzorowywania
- Ćwiczenie motoryki
- Poznanie w praktyce zastosowania magnesu
- Koordynacja wzrokowo- ruchowa
- Rozwijanie kreatywności poprzez tworzenie trójwymiarowych modeli
- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej
Zgadnij, o czym myślę – karty z obrazkami
Gry planszowe (grzybobranie, warcaby)
- Integracja dzieci
- Rozwijanie logicznego myślenia
- Rozwijanie wyobraźni
- Doskonalenie opisywania obrazków
- Wspólna integracja dzieci
- Wyrobienie nawyku przestrzegania zasad i reguł
- Nauka cierpliwości
- Nauka zasad „fair play”